Hírek : Előzetes: Amerikai Nagydíj |
Előzetes: Amerikai Nagydíj
Niki 2006.06.29. 16:29
Egy évvel a botrányba fulladt Amerikai Nagydíjat követően a Forma-1 száguldó cirkusza visszatér Indianapolisba, ahol a csapatok vélhetően mindent megtesznek majd annak érdekében, hogy maximálisan kiszolgálják a tavaly cserbenhagyott közönséget.
Az idei szezon második fele az Amerikai Nagydíjjal veszi kezdetét, ahol a tavalyi évben a Michelines csapatok visszalépésével mindössze csak hat autó rajtolt el a vasárnapi megmérettetésen. A pályára kilátogató rajongók csalódottan távoztak a helyszínről, sőt voltak olyanok is, akik a futam végét sem várták meg. Indianapolis jövője egyelőre még tisztázatlan, ám ahhoz, hogy az Amerikai Nagydíj továbbra is a versenynaptárban maradjon, egy parádés futamra van szükség az idei esztendőben.
A Ferrari a tavalyi évben Amerikában szerezte meg első, és egyetlen futamgyőzelmét, ami nem volt meglepő, hiszen az olaszoknak a Jordan és a Minardi versenyzői voltak csak az ellenfelei, miután a Michelin biztonsági okokra hivatkozva visszaléptette partnercsapatait. Most valószínűleg minden gond nélkül elrajtolhat majd a mezőny, hiszen a kerékcserék újbóli bevezetésével szinte kizárt, hogy gond legyen a gumikkal, noha a csapatok idén is agresszíven támadják majd a célegyenesre rávezető döntött ívet.
Maga a pálya igen érdekes, két teljesen más karakterisztikájú szekcióból tevődik össze. A nagysebességű döntött kanyar, majd az azt követő igen hosszú célegyenes után a belső szakasz roppant lassú, így az autók megfelelő beállítása elengedhetetlen. A hosszú egyenes kis légellenállást és igen erős motorokat igényel, míg a belső szekció jó egyensúlyt, komoly leszorító erőt, illetve kimagasló mechanikai tapadást követel meg a versenygépektől. Tehát elmondható, a szerelőknek kompromisszumot kell kötniük a beállítások terén, hiszen olyan autó nincs, amely mind az egyenesekben, mind pedig a lassú szekciókban egyaránt gyors.
Az elmúlt években a csapatok felfigyeltek arra, hogy közepesen nagy leszorító erőt használva tudják elérni a leggyorsabb köridőket, ami nyilvánvalóan sebességveszteséggel jár a célegyenesben. Éppen ezért addig csökkentették a leszorító erőt, és ezzel egy időben a légellenállást, amíg úgy nem gondolták, hogy nem válnak sebezhetővé a célegyenesben, és ellenfeleik nem tudtak könnyedén elmenni mellettük az első kanyart megelőző fékzónában. Egyértelműen azok a csapatok lesznek a legnagyobb előnyben, melyek erős motorral rendelkeznek, hiszen ezek a gárdák azt is megengedhetik majd maguknak, hogy a végsebesség jelentős csökkenése nélkül nagyobb leszorító erővel lássák el autóikat, mellyel a belső lassú szekcióban mindenkinél gyorsabbak lehetnek.

Viszont az idei évben a V8-as motorok, és a puhább gumikeverékek bevezetésével az egyensúly megváltozhat: mivel a végsebességek valamelyest csökkentek, a versenyzőknek több időbe telik, míg áthaladnak a célegyenesen, mely arra ösztönzi majd a csapatokat, hogy még kisebb leszorító erőt alkalmazzanak a légellenállás komolyabb csökkentésének érdekében.
Természetesen az is elképzelhető, hogy egyes versenyzők nagyobb leszorító erővel próbálkoznak, ám ehhez az kell, hogy a csapattársak az időmérő edzésen összedolgozzanak: a nagyobb leszorító erővel ellátott autót kormányzó versenyző csak úgy tud elfogadható köridőt elérni, ha a célegyenesben bebújik a kisebb leszorító erővel futó csapattársa mögé, és szélárnyékban maradva hozza ki a maximumot a célegyenesben. Azonban a nagyobb leszorító erő miatt a versenyen nyilvánvalóan sebezhetővé válnak ezek a versenyzők a célegyenesben, így nagy valószínűséggel ilyen taktikát csak kevesen fognak alkalmazni.
Időjárás
Bár szórványos zivatarokra is számítani lehet, meleg, és napos idő várható a hétvégén Indianapolisban. Az enyhe, általában azonos irányból érkező széllökések megkönnyítik majd a szakemberek életét, hiszen nem lesz gond az autók megfelelő beállításainak megtalálásával.
Abroncsok
El lehet képzelni, hogy a tavalyi évet követően a Michelin szakemberei idén még inkább a biztonságra mennek, és nem vállalnak akkora kockázatot, mint a korábbi megmérettetéseken. Mindezek ellenére a franciák mem szeretnék a Bridgestone kezére játszani a győzelmet, így biztosak lehetünk benne, hogy kemény csata lesz a gumifronton.
A kisebb teljesítményű motorok bevezetésével az abroncsok a tavalyinál jóval kisebb terhelést kapnak a célegyenesre ráfordító döntött kanyarban. Jóllehet a döntött ív speciális, kemény összetételű abroncsokat követel meg, ez idén nem jelent majd olyan komoly kihívást a gumigyártóknak, mint a tavalyi évben.
Azok a csapatok, melyek három kiállással operálnak, puhább keverékekkel is teljesíteni tudják majd a versenytávot, mint az egy vagy két kiállással futók, így előzésekben gazdag verseny elé nézünk.

Stratégia
A hosszú boxutca miatt a kiállások igen sok ideig tartanak, így azoknak, akik három kiállással számolnak, remekül kell teljesíteniük az időmérőn, míg a versenyen el kell kerülniük a nagy forgalmat. Az egy kiállásos taktika valószínűleg nem lesz népszerű, ugyanis a többlet üzemanyag miatt a célegyenesben jócskán lecsökken a végsebesség, így a több kiálláson lévő versenyzők könnyen előnybe kerülhetnek. Éppen ezért nagy valószínűséggel a legtöbben a két kiállás mellett döntenek.
Következtetés
Nehéz elvonatkoztatni attól, hogy a Renault és Fernando Alonso eddig minden versenyen fantasztikusan teljesített, így nem csoda, hogy az Amerikai Nagydíjon is a spanyol versenyző az abszolút favorit, bár a Ferrari hétszeres világbajnoka, Michael Schumacher, és a feltörekvőben lévő McLaren finn pilótája, Kimi Raikkönen is bizonyára ott lesz a nyomában.
A "hazai" pálya előnyét élvező Juan Pablo Montoya, és a Renault olasz versenyzője, Giancarlo Fisichella is okozhat meglepetéseket, ha végre melléjük áll a szerencse. A további pontszerző helyekért ádáz csatát vívhat egymással a Williams, a Honda, és a Toyota, míg a BMW, illetve a Red Bull mások hibáját kihasználva, szintén esélyes lehet a pontokra.
|